husbilen

Alla inlägg under december 2009

Av Monica & Kurt-Allan - 29 december 2009 14:26

Skulle behöva proppar i näsan idag för det rinner hela tiden och det känns som att jag skulle vilja gå i idé.

Igår så var hundarna till vetrinären för att få sina vaccinationer så nu kan de följa med på semester om de vill. Var sedan ner till Ö-vik o såg matchen mellan MODO och Brynäs, spännande blev det på slutet.

I morgon ska jag in till Bjurholm o handla eftersom jag ska ha middag på nyårsafton.

Av Monica & Kurt-Allan - 27 december 2009 13:20

Nu är juldagarna över och lugnet har återvänt. Julafton firade vi här men vi blev inte så många eftersom endel var i Tyskland och någon i Björnsjö. Juldagen var vi till Catarina o Ulf i Umeå och hon hade ju läst om vårt adventsfika så hon hade ju också bullat upp för att vara med i fikaligan. Maten gick inte av för hackor heller så tackar, tackar.

I går var Kurt-Allan o jag till Maria på middag o i dag ska vi till Niclas o Annika på middag så det har blivit några dagar när jag inte har behövt laga någon mat.

Luncherna har bestått av rester från julafton.

Snöat har det också gjort hela helgen så görat på förmiddagen har bestått av snöskottning o som tur är så är det bara kallsnö för annars har jag nog inte orkat.

Av Monica & Kurt-Allan - 22 december 2009 17:42

Här kommer bild på Olga och Emras "bäfta vän" Ally.

  

Vackrast av dem alla, eller hur?


Bilder på "hunna"

    



//Tomten



Av Monica & Kurt-Allan - 21 december 2009 22:32

Ja ikväll blev jag inkallad som extra karamellklippare när grannen o hyresgästen kokade karameller och oj vad gott det blev. Jag måste nog ut på nätet och se var man kan köpa en baksten och sedan så får jag väl önska mig en karamelltermometer till födelsedagspresent för att kunna koka karameller nästa år.

Annars började dagen med problem, när jag kom in i badrummet i morse så var det ett underligt ljud från våran ångkabin, försökte trycka på o av men det hjälpte inte så jag ringde efter Jörgen och det var nog högtalaren som hade hängt sig på något sätt för när han bröt strömmen och satte på den igen så var den tyst.

sedan så hade vi fått rätt mycket snö i natt och med en karl som har brutna revben så låg det på min uppgift att skotta snö, men när jag kom ut så hade Jörgen hunnit fixa det också.

På eftermiddagen så var jag in till Bjurholm och handlade lite mat och diesel (156 l), med Maria, Felix o Rebecka som passagerare så blev det en väldigt låg bil.

I morgon ska vi åka in till Umeå för att inhandla julmaten och lite mer som hör julen till, hoppas att det inte är så mycket folk på stan.

Av Monica & Kurt-Allan - 20 december 2009 20:59

och denna gång var vi inte på resa, jo det var vi ju men det var in till Norrlands Universitets Sjukhus. Och vad gjorde vi där , jo vi tillhör ju benknäckarfamiljen så nu var det Kurt-Allans tur att drabbas, han hade ramlat när han höll på med ved i går och brutit 2 revben så nu är han sjukskriven några veckor framöver och ska ta det lugnt o käka piller. Får bara hoppas att det inte blir lunginflammation

Det var Anneli o Annika som hade adventsfika i dag o ryktet säger att det var mycket gott som vankades där, det goda vi fick var en pizza hos Manne när vi åkte hem.

Av Monica & Kurt-Allan - 19 december 2009 21:42

I eftermiddag har vi hela gänget varit till Umeå och ätit på Great Eastern och som vanligt när Lena är med så höll hon i showen, inte stilla en sekund, skulle vara då hon åt lite ris som i och för sig hamnade över hela henne. Det var också roligt att ligga under bordet o leka tittut med Maria och följa med Niclas och se när kocken grillade hans mat.

Innan vi skulle åka så var det husse och hundarna som stod för showen, jag hade tagit ut hundarna på promenad eftersom de skulle vara hemma och husse hade vi faktiskt tappat bort men på väg hem så kom han med traktorn och körde in i skogen. Varför?? Jo han hade kört fast skotern när han skulle sladda skoter leden. Nu är det ju inte så mycket snö utan mest is o gräs men han ville få upp spåret för att kunna gå med hundarna. När han hade fått upp skotern skulle en ta skotern o den andra ta hem traktorn så jag släppte lös hundarna och just som jag hade knäppt lös dem kom jag på att jag hade sett spår av rådjur när vi gick så hundarna drog iväg i 120 och jag undrade i mitt stilla sinne om jag skulle få vara hemma, men som tur var kom de hem innan vi skulle åka iväg.

I morgon är det sista adventsfikat, blir spännande.

Av Monica & Kurt-Allan - 18 december 2009 14:30

Förlåt Elvira men det var en brun tjuv med lång svans som snodde en pepparkaka när hon var in i ladugården för att hjälpa mig med hönsen.

Sedan så har jag "tagit ut hyran" i form av lite spån o hö till mina höns så att de skulle få det lite varmare o trevligare i sin box. Hade tänkt mig in till de andra hönsen också för deras vatten hade frusit men de flög omkring så mycket o så har de ju en tupp därinne så det blev ett sms till en av deras ägare.

Det är fortfarande kallt här ca 27 grader fast enligt TVs väderprognos skulle det vara 15 vet ej hur de siar.

Av Monica & Kurt-Allan - 17 december 2009 10:32

termometern visar på 22 grader så nu har vi fått vinter.

I går kväll var vi på Allys kalas och åt prinsesstårta, kakor med kola inuti och nybakade bullar, hundarna fick hundkex med glasyr på och pepparkakor. Födelsedagsbarnet hade ett riktigt party för ryktet säger att hon har kräkts på morgonen och är lös i magen. Hon har dessutom passat på att skrämma sin matte ordentligt på morgonen genom att rymma när de var ute på promenad. Ally är Marias tredje hund och de andra två har aldrig rymt ifrån henne men Ally är en alldeles speciell nyfiken, sprallig och go rottistjej så hon måste bara testa vad man kan göra och det luktade nog väldigt gott i skogen idag.

Ovido - Quiz & Flashcards