husbilen

Alla inlägg under september 2009

Av Monica & Kurt-Allan - 28 september 2009 15:15

Nu har vi höst, pelargonerna är inne, hönsens fönster är stängt så nu får de vara inne (undrar hur jag ska våga plocka ägg då) och husbilen är avställd. Varje gång jag ser den vill jag bara packa och dra på semester till varmare breddgrader men vi får väl stå ut med höstrusk några år till så kan vi kanske så småningom göra som flyttfåglarna.

Som framgår av rubriken så har vi sett första snön idag men det blev inte något på marken och den föll inte lång stund, jag hoppas nu på snö och kyla så att björnarna går  och lägger sig, både Niclas o Maria har sett björn efter vägen mellan byn och här nere på Bränna. Tror inte att jag vågar gå med Lena o Ally någon fler gång, brukar ju gå med dem på torsdagar så tjejorna springer(både de tvåbenta och fyrbenta)

Av Monica & Kurt-Allan - 23 september 2009 20:15

I dag har Maria, Anneli o jag bakat tunnbröd och segkakor på 12 l mjölk så man känner sig ganska mör i kropp o knopp. Dagen började inte så bra för jag hade glömt en massa saker hemma när vi skulle börja stöpa den andra degen och ugnen blev inte varm för veden ville inte brinna hur vi än gjorde, tillslut tog Maria stora järnrakan och rörde om ordentligt på sidorna och längst bak i ugnen och då blev det fyr, det var nog någon luftkanal som hade blivit tilltäppt. När man bakar tunt tunnbröd så ska ugnen vara het och då man bakar segkakor ska ugnen vara medelvarm men idag blev det nog tvärom. Gott blev det iallafall och när vi var klara tyckte vi att det hade gått fort, men jag undrar hur Maria känner sig i morgon eftersom hon kavlade hela dagen, Anneli o jag delade på gräddningen så det blev inte så tungt. Nu är det bara att skynda sig att frysa in brödet så att man inte äter upp det för fort.

Av Monica & Kurt-Allan - 22 september 2009 19:20

för nu är Marias kalas slut och fast de äter GI så fanns det två tårtor, bullar, banankaka och mumsmums till Lena

  

Här har födelsedagsbarnet öppnat en av sina presenter

  

Lena blev huvudperson när hon satt på golvet och åt mumsmums

  

Ally o Jackpot var instängda i sovrummet och kunde bara kika på alla godsaker som åts i rummet och Ally skulle ju ha haft en egen tårta eftersom hon har klarat godkänt anlagsprov i viltspår idag GRATTIS GRATTIS. Kanske det var Marias bästa födelsedagspresent, undrar om det blir en tårta till.

  

Visst är det gott att få äta mumsmums själv































Av Monica & Kurt-Allan - 22 september 2009 08:13

I går så började vattengympan i Bjurholm och det är alltid lika roligt och skönt att vara i bassängen med vattentemperatur som överstige 30 grader. Ett nytt program hade Annika också så att det tog en timme att prova oss igenom det, längtar redan till nästa måndag då det kanske hinns med en stund i bastun också.

Det var ju också träningskväll i gårkväll och nästan alla hundar var duktiga. Emra gick det inte att få kontakt med fast Viran hade både korv o köttbullar för just som de skulle börja så åkte husse förbi och skulle han månde till älgskogen, bäst att titta efter, så Emra sattes i koppel för att inte försvinna från byn. Det var synd om Elvira för hon skulle ju visa mamma Annika hur duktig de hade blivit under sommaren. Dilba for runt som den värsta racingmaskin, hon som brukar vara seg och ta god tid på sig med det hon ska göra. Olga och Rebecka for också runt och spexade, de tränade avslut på ett agilitylopp genom att kasta bollen över de sista hopphindren. Det var bara Ally o Jackpot som uppförde sig sansat o tränade lydnad, fast jag tror att Ally gjorde ett utvik efter Olgas boll en gång.

I kväll blir det gofika hos Maria eftersom hon fyller år idag, tror att det var 17 nu igen.

Av Monica & Kurt-Allan - 20 september 2009 14:28

En älg har fallit i helgen så nu är det bara 4 kvar till oktoberjakten. Ska berätta lite om Emra från gårdagens jakt. Husse o Emra skulle för första gången i år fika med de andra uppe i jaktstugan. När de kom dit så var det inte öppet men jaktledaren var där, Emra springer fram till honom hoppar upp och studsar kring honom för att sedan springa till dörren på jaktkojan som att hon ville säga att han skulle skynda sig att öppna för här ska fikas. När han har öppnat och satt sig så sätter hon sig bredvid och tittar bedjande upp på honom och det kan jag ju säga att det är inte många som kan motstå hennes bedjande ögon så hon och jaktledaren Rune delade matsäck.

Under dagens jakt så har hon mest jagat björn men hon är inte så tuff att hon att hon kan ställa dem och hålla fast dem och det kanske är lika bra så att vi inte behöver få en björnriven hund.

När husse kom hem så säger han: nej jag glömde Emra i bilen funderar en stund, nej jag glömde henne uppe i slakthuset. Som tur är så går hon inte så långt när hon inte jagar så det var bara att hämta henne uppe i byn för hon hade sprungit efter en fyrhjuling trodde väl att de skulle hämta någon älg.









  

En trött liten Emra efter att ha jagat älg o björn i två dagar


Av Monica & Kurt-Allan - 19 september 2009 16:35

I dag har Niclas bjudit på tårta för det är första dagen som Annika är hemma och det måste ju firas

  

  

  

  

Eftersom vi är många så blir det många bilder innan man har gått bordet runt, undrar just varför Anneli gömmer sig bakom lampan. Lena hon gillar tårta skarpt.

  

När byggänget hade gått ut så ville Lena undersöka Dilbas tänder och snäll som Dilba är så tillät hon det.


Har också fått min stickbok med sockar från hela världen och har börjat på ett par som skulle vara från Sverige, det är bara lite svårt eftersom beskrivningen är på tyska, slår i lexikonet och det jag inte hittar där får jag gissa mig till och titta på bilderna, går jag fortfarande bet får jag väl ringa efter Claudia.



















































Av Monica & Kurt-Allan - 17 september 2009 08:11

nej tror inte det men förkyld är jag med ont i halsen , trött i kroppen och allmänt hängig så det blir till att ta det lugnt idag, har också fått min stickbok om sockar från hela världen på tyska, mycket spännande.

Det är tur att man har en vallhund när man är rädd för hönsen. Olga följer med varje gång jag ska hämta ägg eller göra något annat i hösboxen och det håller hönsen ute. För någon dag sedan när de var ovanligt törstiga, hade gjort sina behov i vattenautomaten, så kom de in när de hörde att jag var där inne men när de såg Olga blev det ett flaxande och kacklande och ut fortast möjligt men Olga jagar dem inte, iallafall biter hon inte som hönsmördarn Emra. Olga har också lärt sig att när jag säger att nu går vi till hönsen så springer hon till lagårn.

Av Monica & Kurt-Allan - 13 september 2009 19:40

  

Det började med att Claudia, Lena o jag åkte in till Umeå o Bondens marknad. Köpte lite vaxbönor, blomkål o tunnbröd. Mycket folk var det där.

Efter Bondens marknad besökte vi Mc Donalds för lunch och Maxi för att handla, min lista var minst 1 km lång så det tog

  

Efter Maxi åkte vi till Catarina, Ulf o Zuri, där fick vi kaffe o smörgås, tackar, tackar och Lena lekte med Zuri.

Väl hemma dammsög jag o torkade golven eftersom Lena skulle komma idag o det är så retfullt om hon blir alldeles smutsig om kläderna. Kvällen tillbringade vi uppe i Karlsbäcksgården eftersom det var Älgfest och det vankades mycket god mat och för den som ville även gott att dricka.

I dag hav vi haft kalas för Claudia o då skulle vi äta kräftor och det fyllde vi ut med några matpajer, en röra med bl.a .crabfish, räkor för de som inte åt kräftor och som efterrätt semifreddo och citronpaj. Anneli är verkligen en hejare på att göra semifreddo. Hade också bakat ett fruktbröd och ett dinkelbröd. Kvällen avslutades så här.

  

Lena o Niclas kör gräsklippare.

Nu ska jag gå ner o läsa lite för att varva ner så att jag kanske kan sova i natt.








Ovido - Quiz & Flashcards