husbilen

Direktlänk till inlägg 29 juli 2009

Sista delan av utlandsresan

Av Monica & Kurt-Allan - 29 juli 2009 10:09

Det blev ett långt uppehåll och jag har inte varit i Bjurholm hela tiden.

Hade ju hunnit till Berchtesgaden och Hitlers sommarstuga Örnnästet, en sevärdhet på hög höjd, lite svårt för de som får svindel och blir alldeles svettig av att stå på högpallen i köket.

Nästa större stopp blev Plzen i Tjecken, där vi tog in på en stellplatse enligt boken Boardatlas och upptäckte att de enda som bodde där var nudister. Vi behöll kläderna på och det som störde mig mer var standarden på toaletter och duschar. En hel dag gick vi runt i Plzen och enligt min stegmätare blev det över 18000 steg ca 11 km vandring. Vi såg en synagoga den 3:dje största i världen men idag förde den en tynande tillvaror eftersom det fanns få judar kvar. Vi såg också en katolsk kyrka men där kom vi inte längre än innanför dörren utan fick stå och titta genom gallergrindarna på alla vackra altare och helgonbilder som fanns där. Besökte även ett bryggeri men var inte med på rundvandringen för vi skulle ha fått vänta någon timme och vi var ganska trötta. Lunch och fika intogs också under dagen och båda var en upplevelse. Fokat intogs under parasoll under ett häftigt åskväder med tillhörande störtregn. Väl hemma igen i husbilarna blev det till att plåstra om fötterna som hade blåsor både här och där.

Resan vidare från Plzen och in i Tyskland blev en orgie i åskväder, regn och hagel. Vi åkte igenom minst 5 åskväder innan vi var framme i Berlin och hittade en ställplatse i Tegel. Här var det meningen att vi skulle skilja på oss, Margit och Lars-Erik skulle till Lubeck och hälsa på bekanta medan vi skulle åka till Rugen för att vänta där tills vi skulle åka hem. Deras bekanta skulle åka till Sverige så vi fick en dag över och tillbringade söndagen i Berlin. Det blev en promenad på Unter den Linden med Brandenburger Tor och andra sevärdheter, vi såg var muren hade gått. Vi åkte ut till Kurfurstendamm och såg Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirshe och dess berömda torn. Kyrkan bombades 1943 och det enda som är kvar är det sönderbombade tornet, runomkring har en ny kyrka byggts upp. Här i närheten åt vi också en god lunch och satt och tittade på folk som gick förbi. Gjorde också ett besök vid KaDewe vilket är Europas största varuhus som tur var, eller otur, så var det stängt.

Sista besöket i Berlin var i Fernsehturm, TV-tornet, där vi åkte upp till restaurangen på 203 m höjd och drack kaffe och åt tårta, under tiden snurrade cafeet runt 1 varv på 30 min. Där skulle jag ha kunnat sitta hur länge som hellst och titta på alla de gamla byggnaderna som finns, vid bra väder kan man se 40 km bort.

Efter Berlin var det endast resan hem som återstod, besök hos Nordic i Kristinehamn för att få ordning på värmen och sedan hem i spöregnet. Trodde inte att vi skulle klara oss helskinnade hem för det regnade och blåste så mycket. Hastigheten var aldrig över 70km/h och ändå var det inte någon som ville köra om oss.

När Elvira och jag har tid över samtidigt ska vi försöka få ihop ett bildspel om våran semester.