husbilen

Direktlänk till inlägg 13 april 2010

Blir det tredje gången gillt?

Av Monica & Kurt-Allan - 13 april 2010 10:16

Försökte även i går att skriva om fjälläventyret men vad tror ni hände? jo datorn la av, det enda som hjälper är att slå från strömmen och då försvinner ju det man skrivit. Går det inte den här gången får jag väl gå till grannen och låna deras dator.

Så här var det. Helgen som gick så skulle vi testa våran husbil lite, vi har i och för sig haft den i två år men vi har bara bott 2 vuxna och 2 hundar i den och ibland känns det trångt, iallafall på vintern då man inte kan vara ute så mycket.

Den här helgen skulle vi vara 4 vuxna och 3 hundar, 2 vallhundar och en älghund.

De som skulle vara med oss var min syster Catarina och hennes Ulf och hunden Zuri. De åkte egen bil upp för att Zuri skulle ha någonstans att vara om Olga inte tillät henne att vara i hennes husbil.

Kurt-Allan och jag testade också hur det var att sova i alkoven, det gjorde vi alltid i de bilar vi har haft tidigare men efter en höftledsoperation har jag inte vågat klättra upp och nerför stegen, eller rättare sagt det är lite bökigt innan man har tagit sig över kanten och börjat klättra ner. Allt gick bra så nu vet jag inte var jag vill sova för det är mycket bredare säng i alkoven.

Vi hade också tur med vädret så lördagsmorgon tog vi skotrarna och åkte upp på fjället

I ryggsäcken fanns korv, mackor och kaffe så i den sköna solen grillade vi korv och kokade kaffe. Det var förresten inte bara korvarna som blev grillade utan ansiktet hade också antagit en lätt rödlätt ton. På kvällen middag och fjälluften hade gjort sitt så det blev en tidig kväll.

På morgonen när Ulf och Zuri hade gått på sin första promenad så tog Olga tillfället i akt och hoppade upp i sängen till Catarina, Olga vet att hon får inte ligga där men hon kunde inte motstå frestelsen för hon hade ju sett hur Zuri hade legat där nu i två nätter, hon låg på rygg och ålade sig fram och tillbaka och det sved lite i matttes hjärta när hon kommenderade ner henne.

Söndagen innebar också sol men vi packade och drog iväg med bilarna till vägens ände, Storjola. Det var kanske inte det smartaste vi hade gjort, för efter några km blev det lerväg, inte så roligt med en stor husbil och dessutom släp, ekipaget vägde nog drygt 4 ton, men gjort var gjort, det var bara att fortsätta för det fanns ingen plats att vända på. Vi kom oss fram och tillbaka och utsikten var på vissa ställen helt underbar.

I Dorotea blev vi bjudna på lunch, tack, tack och i Fredrika blev det kaffe med årets första glass. Vi skulle också visa Catarina och Ulf de vackra isskulpturerna som fanns på tempelplatsen men de hade töat bort.

Här hittade jag två kort från påskhelgen som vi också firade i Borgafjäll. Här ska det bli lunchgrillning framför husbilen efter en skotertur på ca 6 mil.

Olga hoppade upp och la sig på min skoter för hon tyckte att det var lite kallt på marken. synd bara att hon inte vill sitta där när jag kör så hon kan följa med på skoterturerna.

Södermarks

13 april 2010 21:48

Hej och Tack för en trevlig helg i Borgafjäll, vi kunde inte haft det bättre ,god mat, sköna sängar,ena natten kallt,andra natten varmt plus toppenväder och trevligt sällskap! Vi gör gärna om det! Nu har du 2st. tröjor att hämta. Kramar Ulf o Catarina och Zuri.