husbilen

Alla inlägg den 1 januari 2010

Av Monica & Kurt-Allan - 1 januari 2010 11:15

Ja igår var det ju nyårsafton och jag skulle ha nyårsmiddagen, men jag tyckte att jag hade planerat det bra, inga krångliga recept och endel kunde jag köpa färdigt, trodde jag.

Först när jag var in till Bjurholm för att handla så blev det problem, inga grissini och inga muffinsar, bakar väl själv då tänkte jag. Började gårdagen med att baka, sedan skulle efterrätten göras i förväg för att inte behöva stå med den mitt i middagen. Skulle koka socker o vatten till italiensk maräng, lätt som en plätt med min julklappstermometer, trodde jag. Första omgången socker blev bara en klump i kastrullen fast den inte vart 120 grader varm. Börja om från början och den gången blev det lite bättre.

Skala räkor, vilekn tid det tar, köttfärstimbaler  vilea ingredienser inte lika snabba som köttbullar osv var min dag.

Middag blev det iallafall med räkcoktail, viltfärstimbaler med stekta rotfrukter och rödvinssås och till efterrätt glace au four (hoppas stavning blev rätt).

Kvällen gick sedan i TV:ns tecken och pistvakt är stora favoriten just nu.

Nyåret skålade vi in i Herrljunga cider och sedan blev det att plocka ur och i diskmaskinen och gömma godiset som var kvar för hundarna och sedan i säng.

Eftersom jag stod o lagade mat hela dagen igår så var det kryckkäpp som gällde i morse men nu känns det lite bättre så nu får jag leta var jag lämnade käppen för att ha den till hands nästa gång jag behöver den. I dag ska vi till grannen o äta middag så det enda jag behöver göra är gorgonzolasås.

HA EN GOD FORTSÄTTNING PÅ 2010.

Ovido - Quiz & Flashcards